Stressa ner i helgen


1. Skriv en stressa-ner lista. Börja med att fundera på vad som stressar dig – skriv en stressa-ner lista genom att identifiera det som gör dig stressad och så du kan gå tillbaka och titta på dem. Listan kan du fylla i vartefter för att sedan gå igenom listan och se dina stressbovar!

2. Ta kontrollen. Du kan börja med att stryka allt i din kalendern som inte är absolut nödvändigt, ta bort det som inte ger dig energi. Börja prioritera de saker du verkligen tycker om att göra och skriv in den i kalendern.

3. Sätt inte så höga krav på dig själv. Känner du att du har mycket och högra krav på dig? Ta en ordentlig funderare på vem det är som ställer de krav du känner, är det du själv eller är det andra? Sätt krav efter din förmåga, och kom ihåg att du är bra som du är!

4. Välj rätt vanor i din vardag. Välj dina bra vanor du har under dagen, märker du att du har fel vanor så börja jobba på dem redan nu. Se vad du kan byta ut eller förändra. Kanske ta cykeln till jobbet, eller laga matlådor istället för att äta ute varje lunch?

5. Öva på ett nej. Det är inte alltid lätt att tacka nej till saker som man får till sig, men det kan vara ett bra beslut ibland. Det kan vara bra att öva på att säga nej, många gånger måste man våga säga nej.

6. Prioritera dig själv. Tänk på att vara noga med att få i dig tillräckligt med mat och vila, det behöver våra kroppar. Ge dig själv det bästa du kan och en av de dyrbaraste sakerna vi kan ge oss själva är tid. Investera din tid i dig själv.

7. Gör dig ”onåbar”. Lägg ifrån dig mobilen så ofta du kan och försök att faktiskt prata med de personer som du har i din omgivning.

Källa: Sport&Hälsa.se