TRÄNA UTE!


Varför trängas på gymmet när träna ute och få frisk luft?
Just blommar våren upp i all sin prakt, värmen kommer – det är inte mycket som slår utomhusträning då.

5 anledningar att träna ute

1. Du är gjord för det. Vi är skapta för att röra oss i naturen och vår träning får dubbel effekt om vi gör den just där – till skogs. Genom att hålla en god fysik och röra oss i naturen låter vi hjärnan återhämta sig samtidigt som kroppen stärks och vi kommer i bättre form.
2. Du blir lycklig. Tre till fyra kilometers promenad i naturen utsöndrar samma mängd serotonin som du får genom att äta så kallade lyckopiller.
3. Du är där kraften finns. Kraft som kommer inifrån, föds sällan under lysrör med tecnobeat på högsta volym. Men den frodas av den naturliga energi du får från syre, blå himmel, gräsfläckar och skitiga naglar.
4. Bästa redskapen. Att behärska sin egen kropp är – för de flesta – rejält utmanande. Testa till exempel att lyfta din egen vikt i en pullup, göra armhävningar (på tå), stå på händerna, röra dig i en planka, åla, krypa, rulla. Det ser lätt ut, men har du testat?
Addera terräng, stenar, stubbar, diken, backar, träd, stockar, en träningskompis och det verkar vansinnigt att betala tusentals kronor per år för att gå in och flytta en specialdesignad vikt upp och ner.
5. Funktionellt. Med den här typen av övningar, tränar du hela kroppen på en gång. Dessutom gör du det på ett sätt som är helt oförutsägbart för kroppen.
Ibland är det halt, ibland, brant, ojämnt. Vissa stenar är höga att kliva upp på, andra lägre. Det ger en kropp som är bra på att koordinera och anpassa sig efter givna förutsättningar. Det ger en vikingastyrka och känsla av kontroll, lätthet och kraft. Källa: WomensHealth.se