Ljumskskador


Ljumskskador är vanliga i idrotter med många riktningsförändringar.

Ljumskskador är ett vanligt problem bland många som är fysiskt aktiva, särskilt i någon tävlingsidrott. De vanligaste sporter med hög riskfaktor är fotboll, fotboll, hockey, basket, tennis, konståkning, baseball, ridning, karate.
Skador uppträder vanligtvis när det finns en påtvingad sida-till-sida rörelse. Höga krafter förekommer i adductorsenor när idrottaren måste flytta riktning plötsligt till motsatt riktning.

En del fotbollsspelare brukar sätta igång för tidigt efter ett skadeuppehåll – innan skadan är helt läkt. Allvarliga ljumskskador kan ta 16–20 veckor att läka och rehabilitera.

3–5 dagar efter skadetillfället kan du börja rehabilitera dig genom att göra övningen ”kläm åt en boll mellan knäna” – se rutan till vänster. Om övningen är smärtsam så bör du vänta några dagar till. Gör övningen med raka ben, lätt böjda ben och böjda ben. Gör även 3 x 15–20 situps samtidigt som du klämmer åt bollen och lyfter fötterna. Gör övningarna tre gånger i veckan.

Efter 2–4 veckor lägger du till fler övningar för ljumskarna. Samtidigt kan du börja jogga korta sträckor. Om du inte får ont av att jogga kan du komplettera ljumskövningarna med att sparka en boll mot ett plank. Fortsätt på så sätt i ytterligare åtta veckor, och lägg successivt till några övningar där du byter riktning och sparkar på en boll.